Les 104 – Hardnekkige energie blokkades

Vraag: Ik heb een aantal vragen waar ik graag wat feedback op zou willen krijgen. Als iemand heftige kundalini ervaringen heeft, denk je dat het zou helpen om een energetisch genezer te bezoeken die op het energetische niveau werkt, zoals Reiki of iets dergelijks? Of is dat vals spelen of als het nemen van een afsnijroute die het uiteindelijk niet echt waard is? Waarbij we er natuurlijk vanuit gaan dat zo iemand doorgaat met de beoefening. Ik ben alleen op zoek naar wat hulp van buitenaf in het opheffen van de blokkades.

Wanneer ik mediteer krijg ik een behoorlijk intense pijn in mijn rug, wat houding gerelateerd zou kunnen zijn maar het zou ook een blokkade kunnen zijn (mijn vermoeden). Ik heb allerlei soorten ondersteuningen en hulpmiddelen gebruikt en tegen dingen aangeleund maar nog niets gevonden dat werkt. Ik kan mediteren als ik op mijn rug lig. Ik krijg genoeg rust zodat ik voor een half uur kan blijven liggen zonder in slaap te vallen. Maar intuïtief voelt het alsof er iets speciaals is aan de verticale positie, iets met de relatie tussen boven en onder die als belangrijk aanvoelt maar die ik mis als ik mediteer in een horizontale positie. Wat denk jij ervan?

Ik zou ook graag willen weten of mulabandha, sambhavi en siddhasana meegenomen kunnen worden in de meditatie. Is dat oké?

Antwoord: Als er heftige kundalini ervaringen zijn, chronische bokkades of iets wat daar ook op lijkt, dan zijn alle middelen die je kan vinden om ze te kunnen verlichten goed. We willen graag dat onze reis zo aangenaam als mogelijk is, want anders willen we er misschien niet mee verdergaan. Dus als reiki, massage, energetische genezing, chiropractie, tai chi, of andere middelen beschikbaar zijn die kunnen helpen met het verlichten van een hardnekkige energieblokkade, ga ervoor. Misschien wil je de les van een aantal weken geleden over kundalini oplossingen (#69) nog eens nalezen. Vergeet ook de yoga asana’s niet. Deze zijn met name goede voor blokkades in de wervelkolom, ervan uitgaande dat er geen medisch probleem is. Als je denkt dat het een medisch probleem is, zorg er dan voor dat je medisch advies inwint.

Natuurlijk kunnen we ook onze beoefening zo managen dat we het ongemak verlichten als het energie gerelateerd is. Als we met onze energie tegen een ongemakkelijke muur aanlopen, is dat eigenlijk de eerste plek waar we kijken of we aanpassingen kunnen maken. De evolutionaire energie komt van binnenuit, het maakt obstructies los en duwt ze naar buiten, en er is veel wat we kunnen doen om dit proces in de beoefening te versnellen of te temperen. Dit is eigenlijk het hele spel. Iedereen verschilt in hoe we reageren op de spirituele beoefening. We willen graag dagelijks met zachte overreding de obstructies uit ons zenuwstelsel afbikken, in plaats van een sloophamer te gebruiken. Meet je beoefening af om je ervaringen te ondersteunen. Wat we doen hier is “experienced-based” (gebaseerd op ervaring).

Als je meer dan twintig minuten mediteert dan is dat teveel. Soms is het nodig om minder dan twintig minuten te mediteren wanneer er veel obstructies loskomen.

En wat de houding betreft, verticaal is inderdaad beter dan liggen, maar daar zijn we hier in de lessen niet fanatiek in. Meditatie moet op de eerste plaats comfortabel zijn, waarom zou je je er anders mee bezig houden? Leun daarom zoveel achterover als dat nodig is tot de situatie van je rug verbeterd. Neem voor jezelf wel als doel om geleidelijk aan naar een rechte houding toe te werken. Je kan misschien deze week een kussen gebruiken, volgende week twee, en drie de week daarna. Kijk of je langzaam steeds rechterop kan komen te zitten totdat je in een gemakkelijke zithouding met ruggensteun kan zitten. Als de rugpijn een energieblokkade is dan zou het vroeger of later op moeten lossen.

De dingen die je mee kan nemen uit de pranayama naar de meditatie zijn alleen die dingen die je kan doen zonder dat ze de aandacht verdelen. En in dit stadium is dat alleen siddhasana, omdat dit geen extra aandacht vraagt om hierin te zitten. Natuurlijk kan het in de beginstadia afleidend zijn vanwege de stimulatie bij het perineum. Daarom wordt aangeraden om siddhasana nog buiten de meditatie te laten totdat het een vertrouwde en ontspannen gewoonte geworden is in pranayama. Het is aan jou. In deze fase vragen mulabandha en sambhavi nog aandacht om ze vol te kunnen houden, dus die doen we nog niet in de meditatie. Het idee is om je aandacht vrij te houden om de eenvoudige procedure van meditatie te volgen. Dit is erg belangrijk.

Wanneer na verloop van tijd de processen van yoga vloeiender worden in ons zenuwstelsel zullen er op bepaalde momenten verschillende yogische dingen ontstaan tijdens de meditatie. Sommigen van deze “automatische yoga’s” zullen ons bekend zijn, zoals spontane mulabandha en sambhavi. Anderen zullen helemaal nieuw zijn, en het zou kunnen dat we deze op wonderbaarlijke wijze tegenkomen in de technieken die later in de lessen geïntroduceerd worden. Er worden later wat voorbeelden gegeven. We moedigen automatische yoga’s niet aan, maar we verzetten ons er ook niet tegen. Wanneer we bewust worden van een automatische yoga, gaan we rustig terug en geven we de voorkeur aan de techniek die we op dat moment aan het doen zijn. Als we merken dat we midden in de meditatie opeens op ons hoofd staan, wat doen we dan? Ja, we gaan weer zitten en gaan rustig terug naar de mantra.

We zullen onszelf waarschijnlijk niet zo vaak op die manier in de hoofdstand aantreffen, maar er kunnen andere ongewone dingen ontstaan. Het maakt allemaal deel uit van de verbondenheid van yoga. Het zenuwstelsel weet wat het moet doen wanneer het de gelegenheid gegeven wordt om te openen. Het zenuwstelsel is de bron van alle yoga. We helpen hier en daar alleen een handje. We ondersteunen het automatische proces van verlichting.

De guru is in je.