Les 58 – V&A – Stap voor stap
Nieuwe lezers: het is aanbevolen dat je bij het begin van de lessen begint omdat eerdere lessen een voorwaarde zijn voor deze (de eerste les is “Waarom deze bespreking?”).
Vraag: Mijn vraag houdt verband met de effecten van het combineren van de door jou aangeraden methoden met degene die ik daarvoor gewend was om te doen. Versterken ze elkaar of werken ze elkaar tegen? En wat betreft de meest recente toevoeging – sambhavi- kan ik alleen maar zeggen “Wow!”. Je kunt zeker stellen dat ik nog in de onwennige beginfase zit. Het vermogen om de anale sluitspier licht aangespannen te houden, de buik in te trekken, uit te ademen met een sissend geluid, de ogen omhoog te draaien voor sambhavi om het derde oog te bereiken.. en dat allemaal tegelijk.. is eigenlijk best een opgave, zeker om dit op een ontspannen manier te doen.
Antwoord: Natuurlijk is dat wat je wilt beoefenen jouw keuze. Als je een gevestigde leer volgt dan is er van hieruit geen wens om daar in te verstoren. In dat geval, beschouw deze lessen dan als “stof tot nadenken”. Als je probeert zelf de oefeningen samen te stellen, dan is hier een goed advies.
Ten eerste, minder is meer in spirituele beoefening. Eenvoud is de sleutel. Proberen om overlappende stukken uit verschillende disciplines samen te voegen gaat je niet helpen, tenzij je gevorderd bent en je duidelijk leegten in je huidige beoefening ermee opvult. Je lijkt nog niet in die positie te zijn, maar dat zal komen als je lang genoeg blijft oefenen.
Het wordt aanbevolen dat je vereenvoudigt wat je doet. Je weet dat je op het juiste niveau bezig bent wanneer het stabiel (en leuk!) is in plaats van te moeten knokken omdat je teveel wil doen. De beste maatstaf voor de stabiliteit van je oefeningen is hoe je je nadien voelt in het dagelijkse leven. Voel je je geïrriteerd of moe voelt tijdens de dag, pas je oefeningen dan aan naar een aangenamer niveau. Zorg er altijd voor dat je genoeg rust neemt aan het einde van de meditatie.
Onthoud dat we werken met de natuurlijke mogelijkheden die eigen zijn aan ons zenuwstelsel. Het wegen naar binnen zijn delicaat en werken niet goed wanneer we te veel dingen samen brengen met een verdeelde aandacht.
Deze natuurlijke mogelijkheden zijn:
- Het vermogen van onze geest om stil te worden, wat ons zenuwstelsel opent voor het oneindige veld van zuiver gelukzaligheidsbewustzijn.
- Het vermogen van onze ademhaling en aandacht om de wervelkolomzenuw te openen, wat maakt dat ons gehele zenuwstelsel als vruchtbare aarde wordt waarin zuiver gelukzaligheidsbewustzijn in ons kan groeien.
- Het vermogen van onze seksuele energie om omhoog te stromen en de wervelkolomzenuw te verlevendigen tot een extatische conductiviteit die zich uitbreidt door ons hele lichaam, en er aan voorbij.
- Het vermogen van de zintuigen om zich te verfijnen en naar binnen te keren via de vele paden van extatische ervaringen.
- Het vermogen van zuiver gelukzaligheidsbewustzijn om zich in ons uit te breiden en daarbuiten, om tot een staat van eenheidsbewustzijn te komen die het gehele bestaan omvat. We leren onszelf kennen als dat.
We willen al deze vermogens stimuleren in hun natuurlijke manifestatie. Dat is de weg naar verlichting. Maar we kunnen hier niet in slagen wanneer we beginnen met alles tegelijk te doen. Rome is niet in één dag gebouwd. We moeten ieder niveau van beoefening tot een stabiele gewoonte laten ontwikkelen. Het is als het toepassen van elke kennis. Aan elk niveau van de kennis moeten we een tijd wennen. We leren eerst de eerste stap. We blijven daar mee bezig tot we dit beheersen. Dan kunnen we stap twee toevoegen, deze beheersen, enzovoort. Proberen we echter tien stappen tegelijk te doen, dan hebben we weinig kans op succes. Dat gaat zo met iedere nieuwe onderneming. Het is zoals op een universitaire opleiding. We volgen er les na les, doorlopen er alles stap voor stap van het begin tot het einde.
Het verschil hier is dat alles tamelijk snel wordt uitgelegd, veel sneller dan de tijd die nodig is om het in de praktijk toe te passen. Voor meer perspectieven over hoe je in de praktijk je beoefening kan opbouwen, kan je best terug gaan naar les 38 – “Wat is je tijdlijn” en deze herlezen.
Als je AYP yoga-oefeningen wil doen de basis voor je beoefening, dan is het beste, in dit stadium, dat je je oefeningen niet gaat vermengen met andere methoden. Begin langzaam met meditatie. Zorg dat je dat beheerst. Na een paar weken of maanden kun je de basisversie van de wervelkolomademhaling toevoegen. Zorg dat je daar stabiel in wordt. Dan, later, kun je de oefeningen uit de daaropvolgende lessen toevoegen. Voeg één oefening te per keer, niet alles tegelijkertijd. We wordt keer op keer genoemd in de lessen.
De uitdaging was het vinden van de kennis. Nu is de uitdaging het toepassen ervan in een juiste volgorde. Het is nu aan jou.
De guru is in je.