Les 69 – Kundalini symptomen, disbalans en oplossingen
Nieuwe lezers: het is aanbevolen dat je bij het begin van de lessen begint omdat eerdere lessen een voorwaarde zijn voor deze (de eerste les is “Waarom deze bespreking?”).
Vraag: Ik ben nieuw in de groep. Ik ervaar verschillende symptomen van het wakker worden van Kundalini waaronder, maar niet beperkt tot, brandende sensaties op willekeurige plekken op mijn lichaam. Voordat ik anderhalf jaar geleden begon met regelmatige meditatie (een soortgelijke meditatie van een andere bron) had ik regelmatig pijn in mijn derde oog. Ik heb ook andere oefeningen gedaan die weer ergens anders vandaan kwamen. Nu heeft het derde oog een bijna constante brandende sensatie. Op sommigen momenten voelde ik me geneigd om te focussen op het opwaarts bewegen van de energie en het op een systematische manier laten circuleren door mijn lichaam. Ik heb een bijna constante brandende sensatie aan de basis van mijn wervelkolom, en op het moment dat ik de energie loslaat ervaar ik ‘vernietigende’ emoties zoals wanhoop, isolatie en leegte. Toch voel ik de behoefte om de beoefening voort te zetten en te verfijnen. Alle suggesties, commentaar en feedback worden zeer gewaardeerd.
Antwoord: je doet er goed aan om een gematigde aanpak te gebruiken. Waarbij je je beoefening afmeet aan je ervaringen. Het allerbelangrijkste is om een stabiele basis van dagelijkse beoefening te vinden die balans brengt in de innerlijke energieën. Wanneer die basis er is, dan kun je het wakker worden van kundalini vergemakkelijken op een comfortabelere en aangenamere manier terwijl je op hetzelfde moment krachtiger bent in je aanpak. Het vinden van deze stabiele basis betekent mogelijk ook het doen van bepaalde dingen buiten je regelmatige oefenmomenten om.
Als eerste, als je dat nog niet gedaan hebt, is het advies om te beginnen met een lichte sessie van de wervelkolomademhaling voor de meditatie, maar vijf of tien minuten. Kijk of dat wat evenwicht brengt. Kijk of je een basis van beoefening kan vinden met alleen pranayama en meditatie die soepel werkt. Doe nog geen mulabandha of sambhavi. Zorg dat je ruim de tijd neemt voor rust na je meditatie. Het wordt aangeraden om voor nu te stoppen met de andere dingen de je doet, aangezien ze de kundalini energieën kunnen verergeren. Als je erg in bhakti bent, met intense spirituele emoties, dan zou je moeten overwegen om dat ook wat te temperen. Dat betekent het wat lichter maken met als doel het opbouwen van een stabiele, effectieve spirituele beoefening. Bhakti is geweldig totdat we een muur raken. Dan kan het problematisch worden. Het kan ons zeker testen.
Als je dit allemaal gedaan hebt en je merkt dat er geen innerlijke balans ontstaat, overweeg dan om voor een periode je meditatie tijd wat te verminderen. Dit terwijl je de tijd voor de wervelkolomademhaling hetzelfde houdt, behalve als de wervelkolomademhaling meer instabiliteit geeft. Dat zou niet zo moeten zijn, maar alles is mogelijk. Kijk of je een routine kan vinden met alleen pranayama en meditatie waarbij je je dag in kan gaan terwijl je je goed voelt, met minder intensiteit van de symptomen die je beschrijft. Vanaf die stabiele basis kan je beginnen met het toevoegen van dingen, stap voor stap.
Dit alles lijkt misschien beperkend gezien je verlangen om door te gaan terwijl je nu een aantal moeilijke blokkades tegenkomt. Er is geen twijfel over dat de raceauto kan racen, en er is geen twijfel over dat je er mee door wilt. Maar, het is een goed idee dat de wielen juist gemonteerd zijn voordat je plankgas gaat. Wanneer je dat gedaan hebt dan zullen er grotere snelheden mogelijk zijn, en het zal sneller en veiliger zijn, en het zal een aangenamere rit zijn.
Laten we een aantal principes bekijken die van toepassing zijn bij het opwekken van kundalini en hoe onbalans kan ontstaan. Terwijl we dit doen kijken we naar een aantal andere maatregelen die je kan treffen.
De metaforische mythologie van kundalini beschrijft een vereniging tussen Shakti (een naam voor kundalini in beweging) en Shiva (zuiver gelukzaligheidsbewustzijn). Zoals je weet start Shakti nabij de basis van de wervelkolom in de enorme opslag van prana daar, d.w.z. de seksuele energie. In de mythologie bevindt Shiva zich op de top van het hoofd. De manier waarop het beschreven is, is dat wanneer Shakti wakker wordt ze omhoog gaat door alle chakra’s tot ze de top van het hoofd bereikt, en daar vindt ze vereniging met Shiva die daar op haar wacht. Ze bedrijven de liefde en de nectar stroomt over naar beneden, en verlicht de beoefenaar. Erg romantisch is het niet? Zeker voor Shiva die daarboven niets zit te doen terwijl Shakti haar weg omhoog vecht (door jouw zenuwstelsel) om hem te vinden.
Terwijl dit er prachtig uitziet op papier werkt dit scenario niet zo best. In de praktijk is deze benadering meestal een mislukking omdat het er van uitgaat dat Shakti al het werkt doet en Shiva vindt in de kruin. Ze zal het zeker proberen, en je zenuwstelsel uit elkaar scheuren in het proces. Vandaar de excessieve kundalini symptomen. Het kan zo oncomfortabel worden dat de beoefening moet stoppen, en van daar af zal het overgaan in een lang en langzaam branden.
Het antwoord hierop is om Shiva van zijn kont te krijgen en hem wat te laten doen. Hij moet van zijn verheven platform komen om te dansen met Shakti waar ze ook in het lichaam is, wat overal zal zijn wanneer ze wakker is en omhoog komt. Terwijl hun vereniging misschien ergens daarboven eindigt, moeten Shiva en Shakti eerst overal in het lichaam samengebracht worden. Als dit gedaan is dan is er misschien nog steeds wat gekte, maar het zal de gekte zijn van de extatische vereniging van Shiva en Shakti in iedere zenuw en cel van het lichaam. Dit in plaats van de zinderende chaos van alleen Shakti haar energie die zich door alles heen brandt wat ze tegenkomt, wat namelijk allemaal in je lichaam is. In het kort, wat heb je liever, extase of kwelling?
Dit is waarom de wervelkolom ademhaling als eerste aangeraden wordt. Het activeert direct zowel de mannelijke als de vrouwelijke energieën, en brengt ze op een gebalanceerde manier samen. De opstijgende adem brengt Shakti naar Shiva en de naar beneden stromende adem brengt Shiva naar Shakti. Het is een gebalanceerde relatie. Dan, in vereniging, stromen ze samen uit naar iedere zenuw en cel in het lichaam. Met deze aanpak kan er veel meer energie bewogen worden met veel minder stress voor het systeem. Het opent de mogelijkheid voor een veel krachtigere spirituele aanpak dan dat mogelijk is met een zuivere Shakti benadering. En geeft ook nog eens veel extatisch plezier.
Het moet genoemd worden dat met de I AM mantra, er ook rekening gehouden wordt met het balanceren van de mannelijke en vrouwelijke energieën, zoals besproken is in les 59: V&A – Enkele bijzonderheden over de mantra.
De rest van onze gevorderde oefeningen zijn ook ontworpen om van nature tweepolig te zijn. We introduceerde mulabandha in de basis (perineum) en sambhavi bij het derde oog. In de toekomst zullen we deze aanpak blijven gebruiken om de technieken op een tweepolige manier te introduceren. Het opkomen van de extatische conductiviteit in de wervelkolomzenuw is een uiting van deze balans, de vereniging van Shiva en Shakti in de sushumna.
En hoe zit het met de kruin? We hebben het tot nu toe bewust buiten de lessen gelaten. Het wordt sahasrar, de “de duizend bladige lotus” genoemd. Later zullen we daarmee aan de gang gaan. Het moet ook behandelt worden. Maar om dat prematuur te doen kan het leiden tot de “vernietigende emoties” die je noemde. Eerst willen we de wervelkolomzenuw van het derde oog tot aan de basis (perineum) helemaal gezuiverd hebben met de extatische conductiviteit volledig aanwezig. Dan gaat de kruin van nature meedoen. Het heeft een eigen verbinding met de sushumna. Als we er te vroeg naar toe gaan en proberen af te snijden, zullen we de prijs ervoor moeten betalen. De beste manier om de kruin te benaderen is via een sushumna die vooraf goed gezuiverd is. Eerst naar de kruin gaan en vervolgens de sushumna zuiveren is een recept voor ongemak – veel excessieve kundalini symptomen kunnen hierdoor ontstaan.
Zelfs in het meest soepele geval van het wakker worden van kundalini zullen er wat symptomen zijn. Er kan wat pijn en/of hitte zijn rond de uiteinden van de wervelkolomzenuw, net zoals je het beschreef – het derde oog en basischakra. Met eenvoudige wervelkolomademhaling en meditatie zouden de symptomen niet extreem moeten worden. Als dat wel het geval is, minder dan wat in je beoefening zoals aangeraden, en probeer wat van de middelen die hieronder genoemd worden. Vele andere dingen kunnen ook ontstaan: hier en daar licht brandende sensaties, bewegen van het lichaam of een plotselinge beweging van lucht uit je longen tijdens de beoefening. Het gevoel van insecten die door je ledematen kruipen, of tijdens de dag het gevoel van kleine prikjes alsof de insecten ook bijten. Een gek gevoel in de voeten dat gelijktijdig zowel aangenaam kan zijn als jeukend, dit kan verzacht worden door regelmatig wandelen. Dit kan ook gebeuren in de handen. Er kan ook een gevarieerd assortiment zijn van kippenvel, lichte hoofdpijn, rillingen, seksuele opwinding, innerlijke zoemende en hummende geluiden, hete speldenprikjes en andere vreemde sensaties. Dit alles kalmeert na verloop van tijd. En dat wat er overblijft wordt overschaduwd door de ervaring van zuiver gelukzaligheidsbewustzijn en goddelijke extase die van binnenuit komt. Deze dingen zal je tegenkomen wanneer kundalini op een normale manier wakker wordt. Ze zijn vrijwel allemaal symptomen van obstructies die naar buiten komen, de weg vrijmakend voor een nieuw leven in nooit ophoudende extase.
Als de symptomen extreem worden en we ze niet meer kunnen verzachten met pranayama en meditatie, zelfs niet na de tijd in te korten, dan zijn er meer maatregelen nodig. Deze kunnen ook in overweging genomen worden ter voorkoming van kundalini moeilijkheden door iedereen die spirituele beoefening doet.
Er zijn drie factoren die de manier waarop kundalini in ons beweegt beïnvloeden – constitutie van het lichaam, levensstijl, en beoefening. Deze factoren bepalen onze neigingen voor een gebalanceerde of ongebalanceerde kundalini energie.
Als eerste, de constitutie van het lichaam. Dit is waar we mee geboren worden. We hebben allemaal een bepaalde aanleg in ons die bepaalt hoe energie (prana) door ons lichaam zal stromen. Deze zijn goed beschreven in het Indiase geneeskundige systeem “Ayurveda”, wat volledig gericht is op het in balans brengen van de energieën in het lichaam. Er zijn drie aspecten in onze constitutie en we kunnen er een teveel of een tekort van hebben.
- Vata – is onze aard flexibel of teveel bewegend?
- Pitta – is onze aard gefocust of vurig en boos?
- Kapha – is onze aard stabiel, of vast in de traagheid?
Dit zijn de drie “dosha’s” (aspecten) van onze constitutie. We zijn allen een verschillend mengsel van de genoemde positieve en negatieve eigenschappen. Er kan veel gedaan worden om de dosha’s in balans te brengen. Ayurveda heeft vele middelen om de disbalans in de constitutie te compenseren, en dit kan helpen met overmatige kundalini symptomen. Vooral behulpzaam zijn de diëten en de kruidensupplementen die gemaakt zijn om een teveel aan vuur (pitta) en/of beweging (vata) te kalmeren in het lichaam, geest en emoties, welke karakteristiek zijn voor kundalini symptomen. Je kan eens kijken naar de boeken van Deepak Chopra en anderen voor meer over ayurveda. Zie ook de ayurveda pagina op de Engelstalige AYP website.
De tweede factor die invloed heeft op hoe kundalini in ons beweegt is onze leefstijl. Doen we teveel spirituele beoefening en hebben we niet genoeg activiteiten? Werken we teveel, of niet genoeg? Bevinden we ons in het juiste soort gezelschap dat ondersteunend is voor onze spirituele verlangens? Dit soort dingen zijn belangrijk. Als we overmatige, of zelfs lichte kundalini symptomen hebben, kunnen “grondende” activiteiten behulpzaam zijn. Dagelijks lange wandelingen maken met een ontspannen geest is een van de beste therapieën voor het kalmeren van woelende kundalini energieën. Tai chi, die regelmatig beoefend wordt, is ook erg grondend. Yoga asana’s (houdingen), waar we in de komende lessen op in gaan, kunnen helpen. In het algemeen zijn fysieke oefeningen en beweging goed voor het gronden van de energieën. Een zwaarder dieet tijdens perioden van overmatige kundalini energieën kan helpen met gronden. Grondende activiteiten maken niet dat de kundalini verdwijnt. In plaats daarvan brengen ze het Shiva component wat helpt met het integreren van de kundalini energie in ons zenuwstelsel. Deze activiteiten zijn goed om te doen als aanvulling op de wervelkolomademhaling, meditatie en andere gevorderde yoga oefeningen.
De derde factor, die de manier waarop kundalini in ons beweegt beïnvloed, zijn onze oefeningen. We hebben dat op alle manieren al besproken, maar er is altijd meer over te zeggen.
De kunst is om vanuit al deze hoeken naar je leven te kijken en vast te stellen waar de bron van de onbalans te vinden is, en daarop handelen. We zijn begonnen met het in evenwicht brengen van de mannelijke en vrouwelijke energieën in onze pranayama en meditatie oefeningen. Dit is waar we als eerste de balans willen vinden, rechtstreeks geïntegreerd in onze beoefening. Als dat werkt dan kunnen we doorstomen met het toevoegen van meer oefeningen en zullen we constant uitbreidende ervaringen van zuiver gelukzaligheidsbewustzijn en goddelijke extase hebben. Als er ergens anders iets is in onze constitutie of leefwijze dat voor onbalans zorgt, dan moeten we daar wat aan doen. Wanneer we dat gedaan hebben, dan kunnen we met een redelijke snelheid gaan met onze oefeningen zonder onnodig ongemak.
Voor iedereen die geen kundalini symptomen heeft, blijf oefenen zoals altijd, waarbij je de procedures voor de oefeningen volgt, aangepast aan jouw persoonlijke capaciteit en tijdlijn. Hou deze les bij de hand voor wanneer het nodig is. Misschien gaat alles van een leien dakje, en glijdt je zo in gelukzalige verlichting zonder enige hapering. Dat zou prachtig zijn. Wanneer er wat kundalini symptomen zijn hier en daar op je pad zal je niet verbaasd zijn na dit gelezen te hebben. Deze les geeft je een mogelijkheid om te kunnen beoordelen wat er aan de hand is, en overweeg wat aanpassingen te doen zover als dat nodig is.
De guru is in je.