Les 77 – Nog meer over de chakra’s
Nieuwe lezers: het is aanbevolen dat je bij het begin van de lessen begint omdat eerdere lessen een voorwaarde zijn voor deze (de eerste les is “Waarom deze bespreking?”).
Vraag: Dit gaat over de vraag over open en gesloten chakra’s. Ik ben ook een healer, en wat ik ontdekt heb in zowel de leringen als in ervaring, dat de chakra’s van nature open zijn. Dat de mate waarin een chakra gesloten, of inactief (of overactief), en uitgeput en verstopt is, is dat wat ziekte (on-gemak) in wezen bepaalt. Dat betekent, dingen die niet in harmonie zijn in het etherische lichaam, en het effect hiervan manifesteert zich in het fysieke lichaam.
Daarnaast, zoals ik het begrijp, is het hartchakra wat ons in staat stelt om te geven, om lief te hebben, zonder terughoudendheid, zonder voorwaarden. Als een healer, is het mijn overtuiging dat het hartchakra, meer dan de andere chakra’s, open en actief en gezond moet zijn om de goddelijke energieën van genezing door te geven aan patiënten. Dat is mijn overtuiging, ik hoop dat ik niemand hier kwaad mee maak.
Ook vond ik Yogani’s punt over het openen van het kruin op zijn minst wat verwarrend. Wanneer we pranayama, oefeningen en meditatie doen, wordt kundalini in beweging gebracht. Afhankelijk van de etherische staat van de sushumna en de ida en pingala nadi’s, alsook de gezondheid van de chakra’s, begint de kundalini omhoog te bewegen. Het is onnodig om te zeggen dat in de meeste van ons de etherische staat van de chakra’s en nadi’s armzalig is!
Wanneer dit gebeurt raakt de kundalini verstoort en stroomt in verschillende nadi’s waar er ook maar ruimte is. In het geval van Gopi Krishna bijvoorbeeld, ging het helemaal omhoog naar de kruin via het ida kanaal. En op het randje van krankzinnigheid, kreeg hij het voor elkaar om wat van de energie via pingala omhoog te laten stromen, en de balans te herstellen, en dat is wat hem redde.
Wat ik probeer te zeggen is dat de balans tussen yin en yang, alsook de shiva en shakti energieën, absoluut noodzakelijk is voor een gebalanceerde en veilige meditatiebeoefening. De shiva energie komt naar beneden vanaf de kruin — hoe kunnen we ons permitteren om de kruin niet te openen? En als de kundalini energie en de shiva energie de sushumna binnengaan via respectievelijk de onderkant en bovenzijde, ontmoeten ze elkaar in het hartcentrum — hoe kunnen we het hart gesloten houden?
Werp hier alsjeblieft wat licht op.
Antwoord: Dank je voor je uitgebreide beschrijving over de chakra’s. Je komt met een aantal goede punten.
We hebben gewaarschuwd voor het vroeg forceren van de sahasrar (kruin) in het proces van yoga, omdat kundalini onder die omstandigheden alle kanten op kan gaan, zoals je aangeeft. En zoals je zegt, dat geldt ook voor iedere andere nadi en chakra. De meesten maken de fout door te denken dat yoga alleen gaat over chakra concentratie die omhoog gaat, en komen zo in de problemen. Meer dan een paar hebben geschreven over serieuze problemen die hierdoor zijn ontstaan, en dat breekt mijn hart.
De aanbeveling is niet om ook maar iets gesloten te houden (sahasrar inbegrepen), maar alles op een natuurlijke wijze te laten openen gedurende de gevorderde yoga oefeningen. We denken eigenlijk helemaal niet aan de chakra’s tijdens de oefeningen in deze benadering. Ze worden gezien als “onder de motorkap” van de auto terwijl de hoofdbesturingen gebruiken vanuit de bestuurdersstoel. Dit is niet om te zeggen dat directere benaderingen van chakra’s niet valide zijn. Het is hier simpelweg niet de benadering.
Dus, dit is waarom we starten met de globale oefeningen van meditatie en de wervelkolomademhaling om alles zo soepel en gemakkelijk mogelijk te openen, op natuurlijke wijze en van binnenuit. In deze aanpak komt meditatie als eerste als de balancerende invloed, voordat we eerst proberen de chakra’s te balanceren voor de meditatie. We vertrouwen erop dat het opkomen van het zuiver gelukzaligheidsbewustzijn in meditatie en de wervelkolomademhaling de juiste zuivering en openingen creëren, wat het doet als we de eenvoudige procedures volgen. Dan, na enige tijd, met wat globale zuivering van alles is in ons, kunnen we door naar meer agressievere methoden, en uiteindelijk meer focussen op de kruin. Shiva wordt heel soepel naar beneden gebracht in het begin door ajna (derde oog) te gebruiken voor het ontwaken, wat een essentieel onderdeel is van de wervelkolomademhaling en het geleidelijk opkomen van extatische conductiviteit in sushumna en alle nadi’s (subtiele zenuwen). Nogmaals, dit is de aanpak in deze lessen. Andere benaderingen kunnen erg verschillend zijn, en dat is ok. Uiteindelijk moeten alle methoden het kritische onderzoek van de beoefenaars weerstaan. Ervaring is de beste manier om onze beoefening te beoordelen. Dat is de wetenschappelijke manier. Vroeger of later zullen we de optimale yoga bereiken, net zoals we dat in veel technologische toepassingen hebben.
Ik ben het 100% met je een wat betreft het hart. Dat is waarom er voor de gehele duur de nadruk gelegd wordt op verlangen, devotie en bhakti. Het is de opening van het hart dat ons naar huis leidt. Gevorderde yoga oefeningen die in de toekomstige lessen zullen komen zullen meer directe nadruk leggen op het hart. Toch vertrouwen we erop dat de globale effecten van meditatie en pranayama het grootste deel van het graafwerk doen in het hart. Het opkomen van bhakti is afhankelijk van dit graafwerk. Hoe kunnen we toegewijd zijn als het hart niet open is? Hoe kunnen we de motivatie vinden om te mediteren zonder toewijding? Dit is de grote “Catch 22” in yoga. Wat komt eerst? Toewijding of beoefening, we kunnen het ene niet hebben zonder het andere. De een is de oorzaak van de ander. We hebben beide nodig, en vroeg of laat zullen we op de een of andere manier de een of ander te pakken krijgen. En wanneer we dat doen, zijn we onderweg om alles te verkrijgen.
Het zenuwstelsel weet wat te doen wanneer we beginnen het wat kleine duwtjes te geven door effectieve oefeningen.
De guru is in je.